Analiza vode z uporabo kompleta "Prenosni laboratorij"

Analizna kemija je znanost, ki uporablja znanstvena spoznanja in metode drugih znanstvenih disciplin kot so kemija, fizika, biologija in matematika, da z merjenjem analiznih signalov za vzorce opredeli neznani obstoječi sistem.

Smo del kemijskega sveta in spoznavanje nas samih in bodi si naravnih ali sinteznih materialov, ki nas obdajajo, je za nas stalen izziv. Analizni kemiki ves čas iščejo metode, tehnike in strategije, ki jim bodo dale veljavne analizne rezultate.

Elementi so bolj ali manj razširjeni in lahko jih najdemo v obliki različnih kemijskih specij, bodi si ionskih ali molekulskih. Prek čutil lahko zvemo veliko o sestavinah sistemov, ki jih preučejemo, z opazovanjem (če gledamo vodo, vemo, da gre za vodo, ali bolje, za vodno raztopino; če je ta obarvana, lahko po značilni barvi sodimo, da vsebuje kak značilen topljenec, ali pa zaznavamo z vonjem (prepoznamo lahko vonj alkohola/etanola in ga ločimo od vonja po amonijaku). Toda naša čutila niso vedno dovolj občutljiva ali pa zanesljiva, zato potrebujemo učinkovitejša sredstva.

Znanje analizne kemije pomeni, da moramo poznati značilne lastnosti ionov in molekul ter da smo sposobni prepoznati te lastnosti v matrikah različnega izvora, oblik in sestave. Analitske spretnosti lahko razvijemo z uporabo znanstvenih in tehnoloških dosežkov na izbranih primerih testiranja. Če želimo položiti temelje za napredovanje na višje nivoje znanja in vzpostaviti mostove do širše znanstvene kulture, lahko pri poučevanju uspešno uporabimo ustrezno nadzorovane izkustvene pristope.

V standardnih laboratorijih uporabljamo zapletene tehnike in drago opremo, toda namesto da prinašamo vzorce v laboratorij, lahko na mestu vzorčenja uporabimo poenostavljeno opremo.

Eno do izhodišč projekta je bila izdelava "kompleta prenosni laboratorij", ki sta ga v sklopu diplomske naloge razvili študentki (Edite Fiúza in Manuela Silva) pri izvajanju učne prakse za srednješolce. V tistem času (1986/87) sta študnetki izvajali samo kemijske reakcije z ioni ter jih semi-kvantitativno določili. Kasneje sta ti študentki napredovali na podiplomski stopnji in postali višji učiteljici ter se kasneje spet srečali na isti šoli (Escola Fonseca Benevides - Lisbon). To je poklicna šola z dolgoletno tradicijo izobraževanja tehnikov za kemijske analizne laboratorije. Spomnili sta se na tisti analizni komplet izpred časa ter ga začeli nadgrajevati. Leta 2000 sta prejeli finačno pomoč iz programa "Science Alive" pri potrugalskem ministrstvu za znanost in s temi sredstvi nadgradili opremo. Povečali sta število kemijskih parametrov ter spremenili nekaj kvalitativnh testov v kvantitativne z zagotovitvijo instrumentalnega merjenja prevodnosti in potenciala. H kompletu sta napisali tudi priročnik z navodili za eksperimente ter dodatek za poročanje o rezultatih.

Ta oprema je postala dragocen pripomoček tako za študente na terenskih vajah, kjer so ti vrednotili analizne parametre za oceno kakovosti vod, kakor tudi privlačno učilo za učitelje, ki so se udeležili delavnic na nacionalnih strokovnih srečanjih. V ta projekt se vključuje vse več šol in podiplomskih študentov, kar bo prispevalo k nadaljnjemu razvoju in izboljšavam, na primer z vključitvijo spektrofotometra za optične in spektroskopske meritve. Mišljena je tudi razširitev na računalniško kontrolirane eksperimente z avtomatskim zajemanjem podatkov in shranjevanjem. V pripravi je tudi knjižica z razlago, ki vključuje uvod in temelje, kritično oceno eksperimentov ter opis različnh situacij, kjer je bil komplet uporabljen. Na voljo bo v tiskani obliki ter elektronskem formatu.

Veseli bomo vseh pripomb in predlogov.

 

                        Maria Filomena Camões
                        Univerza v Lisboni, Portugalska