
Analiza
vode z uporabo kompleta "Prenosni
laboratorij"
Analizna kemija je znanost,
ki uporablja znanstvena
spoznanja in metode drugih znanstvenih
disciplin kot so kemija,
fizika, biologija in matematika,
da z merjenjem analiznih
signalov za vzorce opredeli
neznani obstoječi sistem.
Smo del kemijskega sveta
in spoznavanje nas samih in
bodi si naravnih ali sinteznih
materialov, ki nas obdajajo,
je za nas stalen izziv. Analizni
kemiki ves čas iščejo metode,
tehnike in strategije, ki jim
bodo dale veljavne analizne
rezultate.
Elementi so bolj ali manj
razširjeni in lahko jih
najdemo v obliki različnih kemijskih
specij, bodi si ionskih ali
molekulskih. Prek čutil lahko
zvemo veliko o sestavinah sistemov,
ki jih preučejemo, z opazovanjem
(če gledamo vodo, vemo, da gre
za vodo, ali bolje, za vodno
raztopino; če je ta obarvana,
lahko po značilni barvi sodimo,
da vsebuje kak značilen topljenec,
ali pa zaznavamo z vonjem (prepoznamo
lahko vonj alkohola/etanola
in ga ločimo od vonja po amonijaku).
Toda naša čutila niso vedno
dovolj občutljiva ali pa zanesljiva,
zato potrebujemo učinkovitejša
sredstva.
Znanje analizne kemije pomeni,
da moramo poznati značilne lastnosti
ionov in molekul ter da smo
sposobni prepoznati te lastnosti
v matrikah različnega
izvora, oblik in sestave. Analitske
spretnosti lahko razvijemo z
uporabo znanstvenih in tehnoloških
dosežkov na izbranih primerih
testiranja. Če želimo položiti
temelje za napredovanje na višje
nivoje znanja in vzpostaviti
mostove do širše znanstvene
kulture, lahko pri poučevanju
uspešno uporabimo ustrezno nadzorovane
izkustvene pristope.
V standardnih laboratorijih
uporabljamo zapletene tehnike
in drago opremo, toda namesto
da prinašamo vzorce v laboratorij,
lahko na mestu vzorčenja uporabimo
poenostavljeno opremo.
Eno do izhodišč projekta
je bila izdelava "kompleta
prenosni laboratorij", ki
sta ga v sklopu diplomske
naloge razvili študentki (Edite
Fiúza in Manuela Silva)
pri izvajanju učne prakse za
srednješolce. V tistem času
(1986/87) sta študnetki izvajali
samo kemijske reakcije z ioni
ter jih semi-kvantitativno
določili. Kasneje sta ti študentki
napredovali na podiplomski stopnji
in postali višji učiteljici
ter se kasneje spet srečali
na isti šoli (Escola
Fonseca Benevides - Lisbon).
To je poklicna šola z dolgoletno
tradicijo izobraževanja tehnikov
za kemijske analizne laboratorije.
Spomnili sta se na tisti analizni
komplet izpred časa ter ga začeli
nadgrajevati. Leta 2000 sta
prejeli finačno pomoč iz programa
"Science Alive"
pri potrugalskem ministrstvu
za znanost in s temi sredstvi
nadgradili opremo. Povečali
sta število kemijskih parametrov
ter spremenili nekaj kvalitativnh
testov v kvantitativne z
zagotovitvijo instrumentalnega
merjenja prevodnosti in potenciala.
H kompletu sta napisali tudi
priročnik z navodili za
eksperimente ter dodatek za
poročanje o rezultatih.
Ta oprema je postala dragocen
pripomoček tako za študente
na terenskih vajah, kjer
so ti vrednotili analizne parametre
za oceno kakovosti vod,
kakor tudi privlačno učilo za
učitelje, ki so se udeležili
delavnic na nacionalnih strokovnih
srečanjih. V ta projekt
se vključuje vse več šol in
podiplomskih študentov, kar
bo prispevalo k nadaljnjemu
razvoju in izboljšavam, na primer
z vključitvijo spektrofotometra
za optične in spektroskopske
meritve. Mišljena je tudi
razširitev na računalniško kontrolirane
eksperimente z avtomatskim zajemanjem
podatkov in shranjevanjem. V
pripravi je tudi knjižica z
razlago, ki vključuje uvod in
temelje, kritično oceno eksperimentov
ter opis različnh situacij,
kjer je bil komplet uporabljen.
Na voljo bo v tiskani obliki
ter elektronskem formatu.
Veseli bomo vseh pripomb
in predlogov.
|