KOLIKO SLADKORJA JE V 100 mL
PRIPRAVLJENE PIJAČE?

Cilj

Cilj aktivnosti je, da učenci za pijačo, ki jo po učiteljevem navodilu pripravijo iz sirupa, spektrometrično ugotovijo, koliko sladkorja vsebuje 100 mL takšne pijače.

Potrebščine

Za aktivnost rabimo:

  • Sirup intenzivne barve s podatkom o vsebnosti sladkorja. Uporabili smo meta sirup (Sirop de menthe, Frucci, 70 g sladkorja/100 mL, Scamark, Francija) in ribezov sirup (Sirop de cassis, Frucci, 79 g sladkorja/100 mL, Scamark, Francija),
  • plastične kozarce,
  • merilni valj 50 mL,
  • čašo 100 mL,
  • stekleno palčko,
  • brizgo (1 mL) z nastavkom za pipete in oznako pri 0,4 mL za prenos raztopin na blister,
  • blistre,
  • spektrometer SpektraTM.

Postopek

Učenci po učiteljevem navodilu iz sirupa pripravijo pijačo (vzorec), in spektrometrično ugotovijo, koliko sladkorja vsebuje 100 mL pripravljene pijače. Za to pripravijo niz umeritvenih raztopin z znanimi odmerki sirupa razredčenimi do 100 mL skupnega volumna, izmerijo njihovo prepustnost (T) in prepustnost svoje pijače s spektrometrom SpektraTM, narišejo graf odvisnosti prepustnosti od prostornine sirupa v 100 mL pijače in za svojo pijačo iz grafa odčitajo, koliko sirupa vsebuje v 100 mL. Iz podatka na embalaži sirupa, ki pove, koliko gramov sladkorja je v 100 mL sirupa in volumna sirupa, ki je v 100 ml pripravljene pijače, učenci po sorazmerju izračunajo, koliko sladkorja je v 100 ml pijače. Učenci nato natehtajo takšno maso sladkorja, da dobijo predstavo, koliko je to. Postopek je slikovno predstavljen v nadaljevanju. Iz aktivnosti lahko razvijemo temo o sladkorjih in zdravi prehrani.

I. PRIPRAVA VZORCA PIJAČE

1) Iz sirupa po navodilu proizvajalca pripravimo pijačo.

II. PRIPRAVA RAZTOPIN ZA UMERJANJE

2) V merilni valj odmerimo določen volumen sirupa (5,10,15, 20 oz. 25 mL).

3) Sirup z vodovodno vodo razredčimo do 50 mL.

4) Dobro premešamo in prelijemo v kozarec.

5) Razredčenemu sirupu dodamo še 50 mL vodovodne vode.

III. SPEKTROMETRIČNO MERJENJE

6) V prvo vdolbino blistra z brizgo z nastavkom, ki ga napolnimo do oznake (400 µL), odmerimo vodo. V naslednje vdolbine blistra nato odmerimo raztopine za umerjanje in vzorec.

7) Za meritve za ribezov sok izberemo modro, za metin sirup pa rdeče svetilo. Blister vstavimo v spektrometer tako, da je voda na merilnem mestu in prepustnost nastavimo na 100,0, nato izmerimo prepustnosti (T) umeritvenih raztopin in vzorca.

IV. PREDSTAVITEV MERITEV

8) Rezultate meritev vpišemo v tabelo. Narišemo graf kot kažeta primera. Z grafa odčitamo, koliko sirupa je v 100 mL pijače.

V (ribezovega sirupa) (mL)

Prepustnost (%)

5

96,6

10

90,8

15

83,5

20

77,4

25

67,8

30

61,0

vzorec

80,4

V (metinega sirupa) (ml)

Prepustnost (%)

5

87,5

10

73,6

15

61,6

20

52,1

25

43,0

30

38,0

vzorec

78,6

V. RAČUNANJE, KOLIKO SLADKORJA JE V 100 mL PIJAČE

9) Uporabimo podatek na embalaži sirupa, ki pove, koliko sladkorja je v 100 mL sirupa. To povežemo z rezultatom spektrometrične določitve, s katero smo ugotovili, koliko ml sirupa je v 100 mL pripravljene pijače. Po sorazmerju izračunamo, koliko sladkorja je v 100 mL pijače.

Ribezov sirup

V (sirupa) (mL)

m (sladkorja) (g)

100

79

18

x

Metin sirup

V (sirupa) (mL)

m (sladkorja) (g)

100

70

8,0

x

x=79 g.18 mL/100 mL=14 g

x=70 g.8 mL/100 mL=5,6 g

VI. KOLIKO SLADKORJA JE TO?

10) Natehtamo toliko sladkorja, kot smo določili, da ga je v 100 mL pijače, ki smo jo pripravili iz ribezovega oz. metinega sirupa.

 

Razvili in pripravili: Dr. Nataša Gros in Karmen Lampreht, Univerza v Ljubljani, Fakulteta za kemijo in kemijsko tehnologijo