UVOD

Analize vod s spektrometrom SpektraTM so triurna aktivnost, ki smo jo pred nekaj leti vpeljali v trideseturne laboratorijske vaje iz analizne kemije za študente Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani. Študentje, ki vpisujejo te vaje, obiskujejo prvi letnik smeri kemija-biologija ali kemija-fizika. Vaje sestavljajo trije temeljni deli: kvalitativna analiza na blistru z minimalnimi odmerki kemikalij; gravimetrična in volumetrična analiza; in analiza naravnih vod. Analizo številnih vzorcev vod v samo treh urah smo omogočili  z uvedbo poenostavljene in miniaturizirane titracije ter s hitrimi spektrometričnimi določitvami na blistrih. Analiza vsakega vzorca obsega določitve sledečih komponent: hidrogenkarbonata, celotne trdote vode, kalcija, klorida, hidrogenfosfata, amonija, nitrita, pH in prevodnosti vode ter TDS. Pri optimizaciji analiznih postopkov za vaje sta v okviru svojega diplomskega dela, ki sta ga opravljali leta 2001 oz. 2002, sodelovali študentki kemijskega izobraževanja Mojca Vrtič in Metka Srebotnik.  

Analize naravnih vod potekajo tako, da vsak študent izbere naravni vodni vir, ki ga dobro pozna in bi ga želel preiskati. Študent nato utemelji izbiro, postavi hipotezo, odvzame vzorec in ga prinese v laboratorij, kjer ga analizira in nato primerja svoje rezultate z rezultati celotne skupine. Končno študent napiše poročilo v obliki eseja.

Cilj te aktivnosti je omogočiti študentom izkušnjo, da je analizni pristop mnogo več kot le v laboratoriju opravljena analiza pod nadzorom učnega osebja, ki že vnaprej ve vse odgovore vključno s pravilnim rezultatom. Izkušnja študentov je namreč pogosto omejena na določitev posameznega parametra v sintetičnem vzorcu. Postopek se za študenta običajno začne z vzorcem na laboratorijski mizi in konča s številčnim rezultatom, ki se lahko boljše ali slabše ujema s pričakovano vrednostjo, a za študenta sicer večinoma nima nikakršnega drugega pomena. Študentje tako nimajo izkušnje, da se analizno delo začne  z realnim vprašanjem ali problemom in konča z novo informacijo, ki poskuša odgovoriti na začetno vprašanje ali pa prispevati k rešitvi resničnega problema. Vaja je zasnovana tako, da omogoča študentu prav to  izkušnjo.

Laboratorijsko delo se za študente začne s popisom vseh vzorcev vod. Vsak vzorec dobi zaporedno številko.  Podatke o vodnem viru, kraju, datumu ter času odvzema in imenu osebe, ki je vzorec odvzela, študentje vpišejo v preglednico "Osnovni podatki o vzorcih vod". Kasneje dopolnijo preglednico s podatki o pH in prevodnosti vode ter TDS. Prva laboratorijska določitev je spektrometrična določitev kalcijevih ionov, ki jo študentje opravijo kot skupinsko delo. Določitev temelji na pettočkovni kalibraciji, odmerjanje raztopin poteka z mikropipeto. Vse druge spektrometrične postopke izvedejo študentje s poenostavljenim eksperimentalnim pristopom, ki temelji na odmerjanju kapljic in enotočkovni kalibraciji. Študentje nadaljujejo delo tako, da se izmenjujejo na različnih delovnih mestih, vse meritve pa vpisujejo v preglednico z naslovom "Evidenca dela". Rezultate študentje vpišejo v preglednici  "Rezultati - Osnovne sestavine" in "Rezultati - Onesnaževala". Po končanem laboratorijskem delu dobi vsak študent  kopije veh štirih preglednic, ki tvorijo kontekst, znotraj katerega razpravlja o svojih rezultatih pri pisanju eseja.  

V okviru projekta želimo izmenjati in deliti izkušnje z drugimi partnerji v projektu. Še posebej nas zanima komplet za analizo vod, ki ga je razvil portugalski partner ter možnosti povezave oz. medsebojnega dopolnjevanja obeh pristopov. Želeli bi tudi preizkusiti modul v slovenskih strokovnih šolah za agroživilstvo ali drugih slovenski srednjih šolah in ugotoviti njihov odziv.

                    Nataša Gros
                    Univerza v Ljubljani,
                    Fakulteta za kemijo in kemijsko tehnologijo